Verhalen en ideeën voor wanneer meedoen niet vanzelf gaat

Blogs

Hoe kan een kind met een beperking tóch meedoen? Anderen ontmoeten? Samen spelen? Vriendjes maken? In deze blogs deel ik wat er voor nodig is om het te laten lukken, maar ook wanneer het niet werkt.

Sinds 2022 maak ik ook Makkelijker Meedoen de Podcast. Je vindt de podcast op Spotify en Apple Podcast. Je kunt ook luisteren in de browser.

Door het hierover te hebben, hoop ik dat meedoen makkelijker wordt voor alle kinderen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. Veel lees- en luisterplezier!

PODCAST: Waarom spelen kinderen met een beperking niet in de speeltuin? Waarom ging ik niet toen Arje klein was? Hoe kwam het dat ik er uiteindelijk tóch naar toe ging, ook al kon hij helemaal niet van de glijbaan, op een wipkip of op een schommel? Hoe ga je om met de confrontatie en het ongemak in de speeltuin?
PODCAST: Waar zijn de kinderen met een handicap? Het is iets wat ik me soms ook afvraag. Waar ís iedereen? De kinderen en ouders op de Grote SamenSpeeldag hebben wel een antwoord op die vraag. Luister naar deze spontane, wervelende aflevering. 
Şirin (37) en Noortje (36) kennen elkaar van de peuterklas en zijn sindsdien vriendinnen. Mijn nieuwsgierigheid naar hun vriendschap is groot: Şirin is mijn nichtje. Noortje heeft het Williams-Beuren Syndroom; hetzelfde syndroom als mijn zoon Arje.
In dit voorleesboek heeft Len’s broer Steef een verstandelijke beperking. Het verhaal geeft een kijkje in een gezin waarin opgroeien net even anders gaat dan anders. Maar bovenal is het een boek waarin iedereen meedoet.
Als Arje (9) naar het speeltuintje om de hoek wilt, gaat er altijd iemand mee. Maar wat zou het fijn zijn als Arje zelfstandig de deur uit kan wandelen. Om anderen te ontmoeten en samen te spelen. Kan Arje alleen naar de speeltuin?
Als ik mensen vertel dat Arje naar een reguliere basisschool gaat, denken ze dat hij in de klas gewoon mee kan komen. Dat is niet zo. Hij volgt zijn eigen programma in zijn eigen tempo. Maar gaat wel ieder jaar over. Hoe ging zijn reguliere schooltijd van start?
Mijn broertje is mongool. Zo gaat het lied van Kinderen voor Kinderen. De woorden snijden door mijn ziel. Gelukkig zingen ze inmiddels andere prachtige liedjes, die we gebruiken op Arje’s kinderfeestje.
Veel aandacht gaat uit naar Arje. Brus Loek staat vaak in de schaduw. Maar hij wil ook wel eens wat. Dat wordt ‘m niet altijd in dank afgenomen.
‘Wat kan hij eigenlijk niet?’ Dit vraagt ze. Een onbekende vrouw. Ze kijkt mijn 9-jarige zoon onderzoekend aan. Ik voel me extreem ongemakkelijk bij het opsommen van Arje’s beperkingen. Helemaal wanneer hij naast me staat.
‘t Is een kwestie van geduld. Rustig wachten op de dag. Dat heel Holland Limburgs l*lt. Ja, Arje (9) is gek op talen. Als hij een vreemde taal hoort, wil hij direct weten welke taal het is. En probeert het zelf ook even. Dat levert zowel ongemakkelijke als bijzondere momenten op.
Arje gelooft in Sinterklaas. Hij zit nu in groep 5 van de reguliere basisschool. Zijn klasgenoten kennen het geheim van de sint. De klas bereidt zich voor op een sinterklaas-viering met surprises en gedichten. Wat gaan we doen: wel of niet vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?
Wat nou als andere kinderen dit zeggen: ‘jij mag niet meedoen!’ Omdat je in een rolstoel zit, omdat je het spel niet begrijpt, omdat je niet zo snel bent vanwege je handicap… Hoe kunnen we dit omdraaien?