Verhalen en ideeën voor wanneer meedoen niet vanzelf gaat

Lees het 1e hoofdstuk van Len en zijn broer

In dit voorleesboek heeft Len’s broer Steef een verstandelijke beperking. Het verhaal geeft een kijkje in een gezin waarin opgroeien net even anders gaat dan anders. Maar bovenal is het een boek waarin iedereen meedoet.

Lees het 1e hoofdstuk van Len en zijn broer. Het boek is gebaseerd op mijn eigen gezinssituatie: Loek (7) kreeg vragen over zijn grote broer Arje (9), die een verstandelijke beperking heeft. Waarom reageert hij soms zo boos? Waarom kan ik dingen veel beter dan hij? Hoe kan het dat hij me steeds knijpt?

 

Waarom moest ‘Len en zijn broer’ geschreven worden?

Ik zocht naar een boek wat kon uitleggen hoe gezellig én hoe lastig het soms is om een broer te hebben met een verstandelijke beperking. Maar ook een boek dat laat zien dat kinderen met een beperking gewoon kunnen opgroeien in de buurt.

Ik vond echter alleen informatieve of prentenboeken, of juist met het verouderde idee dat dat juist niet kan. Ik miste positiviteit, wederkerigheid en samen opgroeien. Daarom besloot ik het boek zélf te schrijven, zodat ik het aan mijn zoon Loek voor kon lezen. 

Natuurlijk is het boek gebaseerd op gebeurtenissen die we zelf meemaakten. De anekdotes zijn dan ook uit ons leven gegrepen.

 

Over het boek ‘Len en zijn broer’

Het boek is een écht voorleesboek, om samen te lezen. Len’s broer Steef heeft een verstandelijke beperking. Het verhaal geeft een kijkje in een gezin waarbij opgroeien net even anders gaat. Het is geschreven vanuit het oogpunt van Len.

Achterin het boek vind je na elk hoofdstuk een vraag. Dit zorgt ervoor dat je met je eigen kind in gesprek kunt gaan. Hoe is het voor jouw zoon of dochter om een broer of zus te hebben met een beperking? Dit maakt het heel persoonlijk. Geen beperking is hetzelfde, geen gezin is hetzelfde.

 

Wat vinden anderen van het boek?

‘We lezen het voor aan mijn dochter. Haar broer heeft het syndroom van Xia-Gibbs. Ze herkent veel van haar eigen broer in het boek. Prachtig…’ – Illepille

Petje af en een diepe buiging voor dit heerlijke boek dat voor meer begrip in onze samenleving zorgt!’ – Tajine

‘Ik mocht van Daan niet stoppen met lezen!’ – Inge

‘Mijn kind smult van de gezinsanekdotes!’ – Anne

‘Als ouder van een kind met een beperking die op zoek is naar een school voor hem, vind ik het erg fijn om te lezen hoe Steef wordt opgenomen in de buurt.’ Sarah

‘Het slot vond ik prachtig. Bijzonder dat je zo kunt schrijven.’ – Lieve

‘De vragen achterin zijn zo fijn. We hebben hele gesprekken over hoe het voor mijn oudste is om op te groeien met haar zusje. We moesten ook erg lachen om de avonturen in de bouwmarkt.’ – Angela

‘Dit boek zou op elke basisschool aanwezig moeten zijn. Er zitten voor mij als ouder zoveel zaken in die me aan het denken zetten, ik wil de leeftijdsgrens veranderen van 6 tot 99 jaar!’ – Janny

 

Lees het 1e hoofdstuk van Len en zijn broer

Wil je graag het 1e hoofdstuk lezen? Dat kan! Klik hieronder op de button, en ik stuur het naar je toe!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gaat meedoen voor jouw kind (ook) niet vanzelf?

Ik ontdekte 3 vragen die het een stuk makkelijker maken.

Meer lezen

Şirin (37) en Noortje (36) kennen elkaar van de peuterklas en zijn sindsdien vriendinnen. Mijn nieuwsgierigheid naar hun vriendschap is groot: Şirin is mijn nichtje. Noortje heeft het Williams-Beuren Syndroom; hetzelfde syndroom als mijn zoon Arje.
Als Arje (9) naar het speeltuintje om de hoek wilt, gaat er altijd iemand mee. Maar wat zou het fijn zijn als Arje zelfstandig de deur uit kan wandelen. Om anderen te ontmoeten en samen te spelen. Kan Arje alleen naar de speeltuin?
Als ik mensen vertel dat Arje naar een reguliere basisschool gaat, denken ze dat hij in de klas gewoon mee kan komen. Dat is niet zo. Hij volgt zijn eigen programma in zijn eigen tempo. Maar gaat wel ieder jaar over. Hoe ging zijn reguliere schooltijd van start?