Verhalen en ideeën voor wanneer meedoen niet vanzelf gaat

Dit detail maakt meedoen moeilijk… hoe lukt het toch?

Scholierencross: samen met de kinderen van je school 800 meter rennen in het bos. Ook Arje wil meedoen. We trainen. Oefenen. Maar als de dag aangebroken is, maakt een klein detail meedoen moeilijk… hoe lukt het toch?

Scholierencross: samen met de kinderen van je school 800 meter rennen in het bos. Ook Arje wil meedoen. We trainen. Oefenen. Maar als de dag aangebroken is, maakt een detail meedoen moeilijk… hoe lukt het toch?

Wanneer de uitnodiging om mee te doen in de schooltassen zit, is broertje Loek meteen enthousiast, natuurlijk geeft hij zich op! In februari had Loek de ‘kidsrun’ al gerend. Het zit inmiddels in zijn systeem om elk weekend met RJ of mij een rondje te joggen. En ook Arje lijkt er zin in te hebben: ‘Ik wil met mijn kinderen rennen,’ zegt hij met volle overtuiging.

 

Een goede voorbereiding

Arwen, zijn buurmeisje uit groep 8, zal tijdens de cross met hem meerennen. Ik neem Arje, Loek en beide buurmeisjes mee voor een gezamenlijke training. Gezellig! Het geeft mij ook de kans om Arwen wat tips mee te geven: ‘pas je maar aan zijn tempo aan’ en ‘als hij gaat wandelen, wandel je maar even mee en dan spoor je hem maar weer aan om te gaan rennen.’

Maar ze heeft me eigenlijk niet nodig, ze voelt het feilloos aan. Arje geniet met volle teugen.

 

Klein detail

Wanneer de grote dag is aangebroken, zien we in het bos alle scholen opgesteld staan op een groot veld. We halen de startnummers op bij de meester, spelden ze op en zoeken een plekje langs de afgezette baan. De meisjes van groep 3 zijn het eerst aan de beurt, daarna de jongens van groep 3, dan de meiden van groep 4, en zo komen alle klassen aan de beurt.

Maar plotseling… klinkt er een harde knal.

Arje krimpt ineen.
Zijn handen bedekken vliegensvlug zijn oren.
Zijn ogen schieten vol met tranen.
Verdorie, denk ik, aan een geluidsbeschermer heb ik niet gedacht.
Ik had totaal geen rekening gehouden met de aanwezigheid van… een startschot.

 

Dit detail maakt meedoen moeilijk

Angstig kijkt Arje me aan. Kan ik hem geruststellen, terwijl ik weet dat die knal zich elk kwartier herhaalt? Ik vertel dat het startschot klinkt zodat iedereen weet wanneer hij moet wegrennen. ‘Het klinkt écht alleen wanneer een groep begint met rennen, nu is het voorbij. Geef je handen maar aan mij, dan hou ik ze vast.’ Maar Arje houdt ze angstvallig op de plek waar ze de meeste bescherming bieden.

Het volgende half uur is hij niet aanspreekbaar. Hij lijkt helemaal van de wereld te zijn. Zijn hele lijf trilt bij het 2e startschot.

‘Kijk Arje, daar gaat Loek! Hup Loek!’ Arje kijkt wel, maar ziet niets.
‘Er komt nog 1 startschot, Arje, daarna ben jij aan de beurt.’
Met veel moeite lukt het me om hem naar de start te brengen.

 

Hoe lukt het toch?

Als Arwen hem ziet, neemt ze hem mee naar het startvak. Wonderbaarlijk loopt hij met haar mee. Als ik naar Arje kijk, met zijn handen op de oren en de wazige blik in zijn ogen, betwijfel ik of hij wel gaat rennen. Iemand van de organisatie tilt hem even op zodat hij de meneer in het rood kan zien die het startschot zal lossen. Maar het maakt niets uit. De meest voor de hand liggende reactie na het startschot is een onbedaarlijke huilbui.

Daar klinkt het startschot.
En ik kan niet eens precies volgen wat er gebeurt.
Maar ik hoor Arwens stem: ‘Daar gaan we!’
En jawel…
Arje rent met haar mee.

We rennen naar een plek waar we kunnen aanmoedigen.
Daar komen ze aan.
Arje’s kleine hand in Arwen’s grote hand.

‘Hup Arje, hup Arwen!’ roepen we.
En trots begint hij te zwaaien.

Zijn lach… onbetaalbaar.

 

____

De 3 cruciale vragen die meedoen makkelijker maken

Is het voor jouw kind ook niet vanzelfsprekend om mee te kunnen spelen? Om vrienden te maken? Om speelafspraakjes te maken? Kan jouw kind ook niet zelf de straat op of de speeltuin in? Terwijl je kind het wél graag zou willen? Ik ontdekte dat er 3 vragen zijn die ik mezelf kan stellen om mijn zoon hierbij te helpen. Zo maak ik keuzes die niet uitgaan van mijn zorgen, maar van zijn sterke kanten. Ik schreef er een e-book over, dat ik gratis naar je toestuur. Zo wordt meedoen makkelijker!

 

Het gebeurt vaker dat het Arje juist door een ander wél lukt. Lees verder:

Gaat meedoen voor jouw kind (ook) niet vanzelf?

Ik ontdekte 3 vragen die het een stuk makkelijker maken.

Meer lezen

Şirin (37) en Noortje (36) kennen elkaar van de peuterklas en zijn sindsdien vriendinnen. Mijn nieuwsgierigheid naar hun vriendschap is groot: Şirin is mijn nichtje. Noortje heeft het Williams-Beuren Syndroom; hetzelfde syndroom als mijn zoon Arje.
In dit voorleesboek heeft Len’s broer Steef een verstandelijke beperking. Het verhaal geeft een kijkje in een gezin waarin opgroeien net even anders gaat dan anders. Maar bovenal is het een boek waarin iedereen meedoet.
Als Arje (9) naar het speeltuintje om de hoek wilt, gaat er altijd iemand mee. Maar wat zou het fijn zijn als Arje zelfstandig de deur uit kan wandelen. Om anderen te ontmoeten en samen te spelen. Kan Arje alleen naar de speeltuin?