Verhalen en ideeën voor wanneer meedoen niet vanzelf gaat

‘Arje is de beste van de school!’

Arje (8) heeft een verstandelijke beperking. De kinderen op zijn (reguliere) school weten dat. Maar ze weten nog niet dat hij ook een groot talent heeft. Vandaag komen ze daar achter!

Arje haalt overal muziek uit. Als we buiten wandelen, drumt hij met zijn handen op paaltjes, boomstronken, lantaarnpalen en prullenbakken (‘niet doen, Arje, vies!’). Is Arje de beste van de school?

 

Hoe klinkt het?

De langste stokjes van zijn geliefde Knexx gebruikt hij om te tikken op een kastje, de vazen op de vensterbank en de bordjes op tafel. Zo brak hij de glazen deurtjes van de keukenkast door er met z’n drumstokken op te slaan. Niet met de bedoeling het kapot te maken, maar gewoon omdat hij wil weten hoe het klinkt.

Project muziek

Dan breekt op school het project ‘muziek’ aan. Nog meer dan anders wordt er gezongen, gedanst en muziek gemaakt. Er wordt over muziek gekleurd en geschreven. Er komen muzikale ouders, opa’s en oma’s naar school om muziek te maken, een instrument te laten zien of erover te vertellen. Een project naar mijn hart, want… ik speel gitaar!

En dus neem ik mijn gitaar mee en zing in de klassen van Arje (groep 4) en broertje Loek (groep 3) een paar liedjes. Het wordt een vrolijke, muzikale boel. Helemaal wanneer Arje en Loek ook even mogen laten zien wat ze al op de gitaar kunnen.

 

‘Ik mag drummen!’

Een paar dagen later sta ik op het schoolplein om de jongens op te halen. Arje rent op me af: ‘Mama, mama, ik mag drummen!’ Ik wil hem nog vragen wat er nu precies aan de hand is, maar hij rent de school alweer in. Begeleidster Sylvia komt naar buiten en vertelt me lachend dat het echt waar is; er staat een drumstel in de aula, en Arje mag erop.

Opgetogen glimlachen en met verende tred baant hij zich een weg door de volle gang met kinderen die jassen aantrekken en tassen pakken.

In de verte horen we al wat gedrum. Hij loopt, hóbbelt half voor me uit en zijn hart loopt over van enthousiasme.

 

Het podium op

In de aula staan een paar kinderen te kijken naar een vader die op het drumstel speelt.  Maar ai… het drumstel staat op het podium. En om daar te komen moet Arje een trap opklimmen. Ik zie hem even aarzelen, maar sta te ver om hem te kunnen helpen. Dan zie ik dat ik niet de enige ben die zijn aarzeling in de gaten heeft. Een klasgenootje geeft Arje een hand. Zo lukt het hem toch.

‘Ah! Daar ben je al, Arje!’
Een vader, de waarschijnlijke eigenaar van het drumstel, geeft Arje de stokken.
‘Nu mag jij erop!’

 

Arje is de beste van de school!

Met enige moeite klimt Arje op het krukje. Het duurt even voor hij goed en stevig zit. Maar vrijwel meteen daarna heeft Arje een lekker ritme te pakken. Het drumstel is aangesloten op de geluidsinstallatie en zijn gedrum klinkt door de hele aula. Al gauw staan er 20 kinderen om Arje heen.


‘Arje is net een rockster!’ roept een meisje vol bewondering.
‘Nou,’ roept iemand anders. ‘Arje is de beste van de hele school!’

 

Meer ervaringsverhalen over Arje op de reguliere basisschool vind je hier:

 

In Makkelijker Meedoen de Podcast bespreek ik in deze afleveringen de waarde van de reguliere school in de buurt voor kinderen met een beperking:

Je kunt de podcast luisteren op Spotify of Apple Podcast. Abonneer of volg! Zo mis je geen enkele aflevering!

 

Gaat meedoen voor jouw kind (ook) niet vanzelf?

Ik ontdekte 3 vragen die het een stuk makkelijker maken.

Meer lezen

PODCAST: Waarom spelen kinderen met een beperking niet in de speeltuin? Waarom ging ik niet toen Arje klein was? Hoe kwam het dat ik er uiteindelijk tóch naar toe ging, ook al kon hij helemaal niet van de glijbaan, op een wipkip of op een schommel? Hoe ga je om met de confrontatie en het ongemak in de speeltuin?